Menu
Your Cart

CE ESTE CONSILIEREA

Ce este Consilierea
Consilierea este o interventie de scurta sau de mai lunga durata, in scopul prevenirii sau rezolvarii a unor probleme personale (emotionale, cognitive si comportamentale), cu impact individual, familial si socio–profesional dezorganizator. Consilierea acopera o paleta larga de problematici specifice, de la cele educationale la cele de reabilitare, recuperare si reintegrare sociala, de la cele de suport psihoemotional si social, la cele de adaptare si integrare comunitara eficienta.

I.Mitrofan, A,Nuta, 2005
Scopul general al consilierii este acela de a furniza ocazia de a lucra in directia unei vieti mai satisfacatoare si pline de resurse.Relatiile de consiliere, variaza in functie de cerere, dar pot fi centrate pe aspecte ale dezvoltarii, pe formularea si rezolvarea unor probleme specifice, luarea de decizii, controlul starilor de criza, dezvoltarea unui insight personal, pe lucrul asupra trairilor afective sau a conflictelor interne, ori pe imbunatatirea relatiilor cu ceilalti.
British Association for Counselling, 1977, apaud.I.Dafinoiu, 2000


Conditii de baza in consilierea psihologica
⦁    EMPATIA
⦁    PRIVIREA POZITIVA NECONDITIONATA
⦁    CONGRUENTA


EMPATIA , este capacitatea de a se identifica mental cu lumea interioara a clientului si de a intelege pe de-a intregul. Este un process activ, in care consilierii doresc sa stie si sa ajunga sa primeasca intelesurile si comunicarile clientilor.A raspunde la afirmatiile individuale ale clientilor inseamna un proces de ascultare si observare, de rezonare, discriminare, comunicare si de verificare a intelegerii.


PRIVIREA POZITIVA NECONDITIONATA, consta din doua dimensiuni:nivelul privirii si neconditionalitatea privirii.Neconditionalitatea privirii se refera la acceptarea lipsita de judecata a experientei si autodezvaluirii realitatii subiective a clientului.Privirea pozitiva neconditionata implica, printre altele, compasiune pentru fragilitatea umana si intelegerea conditiilor universal care ii fac pe indivizi sa devina personae mai putin eficiente decat ar fi de dorit.


CONGRUENTA sau autenticitatea, are atat o dimensiune interioara, cat si una exterioara.Din punct de vedre interior, consilierii sunt capabili sa isi constientizeze in mod corect gandurile, sentimentele si experientele semnificative.Din punct de Vedere exterior, consilierul interactioneaza cu clientul ca persoane reale.Onestitatea si sinceritatea caracterizeaza comunicarea congruenta.Desi congruenta poate include dezvaluiri personale, aceste autodezvaluiri sunt folosite in beneficiul clientilor, in interesul umanizarii procesului de consiliere si al avansarii acestuia.


Cui se adreseaza consilierea psihologica?
⦁    Scoala ( elevi -parinti, cadre didactice )
⦁    Domeniul Relatiilor de Cuplu si de familie
⦁    Domeniul muncii si al relatiilor de munca
⦁    Domeniul nevoilor speciale ale indivizilor (consiliere de reabilitare si consiliere corectionala)
⦁    Institutiilor de asistenta medicala
⦁    Domeniul Spiritual

Obiectivele consilierii psihologice
⦁    Dobandirea starii de bine
⦁    Schimbarea comportamentala
⦁    Dezvoltarea capacitatii adaptive
⦁    Dezvolatrea capacitatii decizionale
⦁    Imbunatatirea relatiilor interpersonale
⦁    Dezvoltarea potentialului
⦁    Dobandirea autonomiei
⦁    Activarea resurselor blocate
⦁    Dobandirea starii de acceptare sau actiune

Principii ale Consilierii
⦁    Simetrie.Egalitate.Non-agresivitate.
⦁    Principiul confidentialitatii.
⦁    Principiul non-culpabilizarii.
⦁    Relevanta


Etapele Procesului De Consilire
Relationare         Intelegere          Schimbare         (RIS)

Stadiul 1.            Relationarea
Sarcina principala, de a incepe stabilirea unei relatii de colaborare.

Stadiul 2.            Intelegerea
Sarcina principala, de a clarifica si a extinde intelegerea situatiei – problema atat din partea consilierului ca si a clientului.

Stadiul 3.             Schimbarea
Sarcina principala, de a asista clientul in schimbarea, astfel uncat situatia-problema sa fie abordata mai efficient decat in trecut.



Exemplu de caz

Exemplul 1 .Asistarea unui adolescent, elev, timid in a–si face prieteni
Mihai, 15 ani, isi discuta problema privind timiditatea, cu mine.

Stabilesc mai intai o relatie cu Mihai, permitandu-I sensibil sa isi impartaseaca gandurile si sentimentele cu privire la dificultatile sale.

Apoi cercetez cu delicatete modul in care Mihai se comporta in anumite situatii specifice, atunci cand doreste sa intalneasca oameni, intrebandu-l la ce se gandeste, precum si ce spune, daca spune ceva si cum o spune.

Construiesc impreuna cu Mihai un plan simplu, in care el trebuie sa intre in contact cu doi elevi la scoala, cu care doreste sa fie prieten.

Ne concentram amandoi asupra locului in care ii va contacta si asupra modului in care o va face.

Discutam ce va face Mihai daca va avea success, cat si daca nu va avea succes.



Exemplu 2. Asistarea sotiei unui barbat care sufera de dementa

O ajut pe Maria, 72 ani, din Bucuresti, care gaseste ca traiul langa sotul ei, Viorel, 76 ani, este din ce in ce mai greu, pe masura ce dementa acestuia se accentueaza.

Construiesc mai intai o relatie cu ea, astfel ii dau Mariei oportunitatea si spatiul de a vorbi despre viata ei.

Cu delicatete ii deschid perspectiva, punandu-I anumite intrebari nu numai privind modul in care ea se descurca in relatia cu Viorel, dar si despre modul in care Maria are grija de ea insasi.

Discutam apoi moduri in care Maria poate obtine sprijin care sa-i permita sa aiba ceva timp pentru ea insasi.

Luam in discutie apoi modurile in care Maria se poate gandi diferit la viata sa si de a nu se mai percepe doar ca o extindere a dementei lui Viorel.