Menu
Your Cart

ETAPELE PROCESULUI DE CONSILIERE

  

ETAPELE PROCESULUI DE CONSILIERE

RELATIONARE – INTELEGERE – SCHIMBARE ( RIS)
Nelson Jones 2009, descrie RIS ca un model simplu de consiliere psihologica, ce poate fi folosit in diferite situatii problema.

STADIUL RELATIONARII
O faza preliminara a relationarii este faza introducerii, al carei scop poate fi descris ca intalnire, salut si asezare pe scaun.

Modul in care incep o sedinta variaza in functie de contextual consilierii, precum si in functie de dorintele fiecarui participant.

Eu prefer sa ii las pe clienti mei,  sa vorbeasca la inceput si ,, sa isi ia problema de pe suflet,,.
Uneori, clientii vin cu o situatie – problema foarte clar identificata, alteori pot avea mai multe probleme complexe.

In ambele contexte, aleg sa ascult activ clientul, pentru a crea un spatiu emotional sigur, astfel incat acesta sa isi poata impartasi principalele motive pentru care a/au venit sa solicite ajutor.

Daca exista mai mult decat o problema, pot rezuma si identifica diferitele probleme astfel voi intreba pe care dintre ele doriti sa le abordam.

Presupunand ca, de fapt, contactul de consiliere este de scurta durata,1 h/ sedinta, cer sa identificam situatia specifica din cadrul problemei asupra careia sa lucram impreuna.

STADIUL INTELEGERII

In cadrul acestei etape, principala sarcina a mea ca consilier si a clientului meu, este de a clarifica  si de a extinde intelegerea privind situatia – problema aleasa.

Adesea clientii se simt intr-un impas in situatiile – problema. Descrierea intregii situatii intr-un climat emotional suportiv le dezleaga gandurile, ii incurajeaza sa creada ca ar putea sa faca fata mai bine.

In aceasta etapa, folosesc ascultarea activa, pun anumite intrebari de clarificare si situatii similare din viata traite, din care extrag informatii cu privire la situatiile lor problema.

Uneori angajez  pe client in minijocuri de rol, care merg, spre extragerea mesajelor verbale, vocale si corporale pe care le-au folosit in situatiile – problema.


Unde te afli in acest moment?

Daca esti multumit de viata ta si daca simti ca circumstantele iti permit sa fii tu insuti pe deplin la orice nivel, atunci probabil nu prea vei simti dorinta de a schimba cate ceva,
Daca nu esti intru totul fericit cu viata ta, atunci probabil, simti ca viata iti poate oferi mai
mult decat traiesti deja.Nu conteaza daca inspiratia sau dimpotriva disperarea este motivul care te imping sa-ti cauti o viata mai implinita; inainte de a face orice schimbare, este important sa realizezi ce anume simti despre viata ta in acest moment.


Aspecte ale vietii…
Cercul vietii este conceput pentru a te ajuta sa capeti o perspectiva mai larga asupra vietii tale si sa iti dai seama ce simti in legatura cu fiecare aspect al acesteia.In cadrul fiecarui aspect al acestui ciclu exista cateva puncta-cheie pe care trebuie sa le ei in considerare.Trebuie sa afli singur ce inseamna pentru tine fiecare segment, insa iata cateva indici care te vor ajuta.

Incredere si imaginea de sine
✔ Ce cuvinte ai folosi pentru a te descrie?Probabil ca lista va contine un amestec de caracteristici pozitive si negative.
✔ Ce fel de impresie lasi?Cum te simti cand intri intr-o camera?Poti cere ce vrei ?


Sanatate si bunastarea
✔ Exercitiile – faci destule sau prea multe?
✔ Dieta – mananci sanatos si iti respecti corpul?
✔ Viciile – esti dependent de ceva si, daca da, cum iti tii viciul sub control?
✔ Mentinerea – mergi periodic la stomatolog, la medical de familie?


Prietenii si familia
✔ Cum ti-ai descrie realtia cu parintii?Te sprijina sau te invinovatesc pentru orice?
✔ Te afli in relatii bune cu fratii tai?
✔ Te bucuri de relatia cu copii tai sau ti se par o povara?


Banii
✔ Abundenta – cat de prosper te simti?
✔ Cheluielile – traiesti pe masura veniturilor sau le depasesti?
✔ Generozitatea – iti place sa iti imaprti veniturile cu altii?
✔ Lipsa – te temi de saracie?
✔ Datoriile – te lupti pentru a supravietui?



Cariera
✔ Satisfactia la locul de munca – iti place ceea ce faci?
✔ Salariul – esti platit sufficient?
✔ Relatiile – ai relatii bune la serviciu?
✔ Performanta – esti multumit de nivelul tau de reusita?
✔ Mediul de lucru – poti functiona la cotele tale maxime?
✔ Ai aspiratii pe care iti doresti extrem de mult sa le realizezi?



Dezvoltarea spirituala si personala
✔ Potentialul – ti-ai propus sa scoti ce este mai bun din tine?
✔ Daca da, faci tot posibilul pentru ca acest lucru sa se inatmple?
✔ Scopul – ti-ai gasit menirea in aceasta lume?
✔ Religia – daca ai si, daca nu, simti absenta unui cadru religios in viata ta?
✔ Credinta – crezi in vreo putere mai mare decat tine insuti?
✔ Recunostinta – esti constient de binefacerile din viata ta ?


Relatiile de iubire
✔ Tiparirea relatiei – exista probleme recurente in relatiile tale?
✔ Angajamentul – dorintele tale se potrivesc cu cele ale partenerului?
✔ Sexualitatea – te simti confortabil cu sexualitatea ta?
✔ Sexul – esti multumit de viata sexuala ?
✔ Iubirea de sine- te iubesti pe tine insuti?Crezi ca esti demn de iubire?


Aleteori angajez  pe client in minijocuri de rol, care merg, spre extragerea mesajelor verbale, vocale si corporale pe care le-au folosit in situatiile – problema.

In aceasta etapa, caut sa clarific intelegerea clientiilor referitoare la astfel de situatii, inclusiv propria contributie la sustinerea aspectelor negative.

Adresez intrebari care extrag informatia relevanta din procesele mentale ale clientului, exemplu, informatii privind regulile si perceptiile limbajului lor intern.Uneori pot sa provoc perceptia clientului si sa ii ofer feedback.

In finalul stadiului de intelegere, rezum toate punctele importante care au fost obtinute pana la acel moment si verific impreuna cu clientul acuratetea acestora, sa adauge sau sa renunte la ceva.

STADIUL SCHIMBARII

In cadrul acestui stadiu, principala sarcina a mea si a clientului este schimbarea clientului, astfel incat acestia sa gestioneze situatiile- problema mai eficient decat in trecut.

Consilierul - eu si clientul fixam obiective, dezvoltam si implementam strategii pentru a rezolva situatiile – problema si a comunica, a reactiona si a gandi mai bine.

Mai mult decat atat, am in vedere modul in care clientul poate mentine schimbarile folositoare.
Doua abordari se suprapun in stadiul schimbarii, abordarea facilitarii rezolvarii de probleme si abordarea imbunatatirii comunicarii / actiunilor si gandirii.

In abordarea facilitarii rezolvarii de probleme, ii asist pe cleinti sa-si clarifice scopurile pentru situatiile -problema, sa genereze si sa exploareze optiunile, in vederea atingerii lor si dezvoltarii si implementarii planurilor de actiune.

In abordarea imbunatatirii comunicarii/ actiunilor si gandirii, lucrez impreuna cu clientul pentru a specifica obiectivele comunicarii si gandirii si strategiile de atingere a fiecarui dintre ele.

Adeseori, exprimarea obiectivelor poate include nu numai ceea ce clientii doresc sa atinga, dar si comunicarea pe care doresc sa o evite, totodata.

Rolul meu la final este sa ajut pe client sa repete si sa practice noile moduri de gandire si comunicare intre sedinte si sa le raporteze la viitoarea sedinta de consiliere.

Ii incurajez pe client sa isi asume responsabilitatea de a-si schimba comportamentul atat in prezent cat si in viitor.

Inainte de terminarea sedintelor de consiliere, impreuna cu clientul trec in revista moduri in care clientii pot sa mentina schimbarile benefice intreprinse.